Who is this girl?????

Who is this girl?????
My Photo
Rawang, Selangor, Malaysia
Just a simple girl from Mlacca, Malaysia. Enjoy reading, observing and wondering...

Thursday, February 24, 2011

** Anakku, Maafkan Ayah... **

Sepasang suami isteri – seperti pasangan lain di kota-kota besar meninggalkan anak-anak diasuh pembantu rumah sewaktu bekerja. Anak tunggal pasangan ini, perempuan cantik berusia tiga setengah tahun. Sendirian ia di rumah dan kerap kali dibiarkan pembantunya karena sibuk bekerja di dapur.

Bermainlah dia be
rsama ayun-ayunan di atas buaian yang dibeli ayahnya, ataupun memetik bunga dan lain-lain di halaman rumahnya.

Suatu hari dia melihat sebatang paku karat. Dan ia pun mencoret lantai tempat mobil ayahnya diparkirkan, tetapi karena lantainya terbuat dari marmer maka coretan tidak kelihatan. Dicobanya lagi pada mobil baru ayahnya. Ya… karena mobil itu bewarna gelap, maka coretannya tampak jelas. Apalagi anak-anak ini pun membuat coretan sesuai dengan kreativitasnya.

Hari itu ayah dan ibunya bermotor ke tempat kerja karena ingin menghindari macet. Setelah sebelah kanan mobil sudah penuh coretan maka ia beralih ke sebelah kiri mobil. Dibuatnya gambar ibu dan ayahnya, gambarnya sendiri, lukisan ayam, kucing dan lain sebagainya mengikut imaginasinya. Kejadian itu berlangsung tanpa disadari oleh si pembantu rumah.

Saat pulang petang, terkejutlah pasangan suami istri itu melihat mobil yang baru setahun dibeli dengan bayaran angsuran yang masih lama lunasnya. Si bapak yang belum lagi masuk ke rumah ini pun terus menjerit, “Kerjaan siapa ini !!!” ….

Pembantu rumah yang tersentak dengan jeritan itu berlari keluar. Dia juga beristighfar. Mukanya merah padam ketakutan lebih2 melihat wajah bengis tuannya. Sekali lagi diajukan pertanyaan keras kepadanya, dia terus mengatakan ‘ Saya tidak tahu..tuan.” “Kamu dirumah sepanjang hari, apa saja yg kau lakukan?” hardik si isteri lagi.

Si anak yang mendengar suara ayahnya, tiba-tiba berlari keluar dari kamarnya. Dengan penuh manja dia berkata “DIta yg membuat gambar itu ayahhh.. cantik …kan!” katanya sambil memeluk ayahnya sambil bermanja seperti biasa.. Si ayah yang sudah hilang kesabaran mengambil sebatang ranting kecil dari pohon di depan rumahnya, terus dipukulkannya berkali2 ke telapak tangan anaknya. Si anak yang tak mengerti apa apa menagis kesakitan, pedih sekaligus ketakutan. Puas memukul telapak tangan, si ayah memukul pula belakang tangan anaknya. Sedangkan Si ibu cuma mendiamkan saja, seolah merestui dan merasa puas dengan hukuman yang dikenakan.

Pembantu rumah terbengong, tdk tahu hrs berbuat apa… Si ayah cukup lama memukul-mukul tangan kanan dan kemudian ganti tangan kiri anaknya. Setelah si ayah masuk ke rumah diikuti si ibu, pembantu rumah tersebut menggendong anak kecil itu, membawanya ke kamar.

Dia terperanjat melihat telapak tangan dan belakang tangan si anak kecil luka2 dan berdarah. Pembantu rumah memandikan anak kecil itu. Sambil menyiramnya dengan air, dia ikut menangis. Anak kecil itu juga menjerit-jerit menahan pedih saat luka2nya itu terkena air. Lalu si pembantu rumah menidurkan anak kecil itu. Si ayah sengaja membiarkan anak itu tidur bersama pembantu rumah. Keesokkan harinya, kedua belah tangan si anak bengkak. Pembantu rumah mengadu ke majikannya. “Oleskan obat saja!” jawab bapak si anak.

Pulang dari kerja, dia tidak memperhatikan anak kecil itu yang menghabiskan waktu di kamar pembantu. Si ayah konon mau memberi pelajaran pada anaknya. Tiga hari berlalu, si ayah tidak pernah menjenguk anaknya sementara si ibu juga begitu, meski setiap hari bertanya kepada pembantu rumah. “Dita demam, Bu”…jawab pembantunya ringkas. “Kasih minum panadol aja ,” jawab si ibu. Sebelum si ibu masuk kamar tidur dia menjenguk kamar pembantunya.

Saat dilihat anaknya Dita dalam pelukan pembantu rumah, dia menutup lagi pintu kamar pembantunya. Masuk hari keempat, pembantu rumah memberitahukan tuannya bahwa suhu badan Dita terlalu panas. “Sore nanti kita bawa ke klinik.. Pukul 5.00 sudah siap” kata majikannya itu.

Sampai saatnya si anak yang sudah lemah dibawa ke klinik. Dokter mengarahkan agar ia dibawa ke rumah sakit karena keadaannya susah serius. Setelah beberapa hari di rawat inap dokter memanggil bapak dan ibu anak itu. “Tidak ada pilihan..” kata dokter tersebut yang mengusulkan agar kedua tangan anak itu dipotong karena sakitnya sudah terlalu parah dan infeksi akut…

“Ini sudah bernanah, demi menyelamatkan nyawanya maka kedua tangannya harus dipotong dari siku ke bawah” kata dokter itu. Si bapak dan ibu bagaikan terkena halilintar mendengar kata-kata itu. Terasa dunia berhenti berputar, tapi apa yg dapat dikatakan lagi.

Si ibu meraung merangkul si anak. Dengan berat hati dan lelehan air mata isterinya, si ayah bergetar tangannya menandatangani surat persetujuan pembedahan. Keluar dari ruang bedah, selepas obat bius yang disuntikkan habis, si anak menangis kesakitan. Dia juga keheranan melihat kedua tangannya berbalut kasa putih. Ditatapnya muka ayah dan ibunya. Kemudian ke wajah pembantu rumah. Dia mengerutkan dahi melihat mereka semua menangis.

Dalam siksaan menahan sakit, si anak bersuara dalam linangan air mata. “Ayah.. ibu… Dita tidak akan melakukannya lagi…. Dita tak mau lagi ayah pukul. Dita tak mau jahat lagi… Dita sayang ayah.. sayang ibu.”, katanya berulang kali membuatkan si ibu gagal menahan rasa sedihnya. “Dita juga sayang Mbok

Narti..” katanya memandang wajah pembantu rumah, sekaligus membuat wanita itu meraung histeris.

“Ayah.. kembalikan tangan Dita. Untuk apa diambil.. Dita janji tidak akan mengulanginya lagi! Bagaimana caranya Dita mau makan nanti?… Bagaimana Dita mau bermain nanti?… Dita janji tdk akan mencoret2 mobil lagi, ” katanya berulang-ulang.

Serasa hancur hati si ibu mendengar kata-kata anaknya. Meraung2 dia sekuat hati namun takdir yang sudah terjadi tiada manusia dapat menahannya. Nasi sudah jadi bubur. Pada akhirnya si anak cantik itu meneruskan hidupnya tanpa kedua tangan dan ia masih belum mengerti mengapa tangannya tetap harus dipotong meski sudah minta maaf…..

Tahun demi tahun kedua orang tua tsb menahan kepedihan dan kehancuran bathin sampai suatu saat Sang Ayah tak kuat lagi menahan kepedihannya dan wafat diiringi tangis penyesalannya yg tak bertepi…,

Namun…., si Anak dengan segala keterbatasan dan kekurangannya tsb tetap hidup tegar bahkan sangat sayang dan selalu merindukan ayahnya…

The World is Just Awesome

"Friends and lighthouses share the same purpose;
they wait quietly on the shore while you return from your journeys,
their lights guide you home safely and the strength upon which they're built lets you know they'll still be there in all types of weather."

Monday, October 25, 2010

Pembukaanku



Alhamdulillah.... Jumaat malam haritu aku selamat juga sampai ke LCCT dari Langkawi. Banyak pengajaran bagi aku kali ini... Banyak iktibar aku bawa dari Langkawi kali ini, dan banyak jenis orang yang aku temui...

Kadang2 buat aku terkesima dan berfikir sebentar... siapa aku. Adakah aku sama seperti mereka yang aku temui di sepanjang perjalanan hidup ku?? Adakah aku akan bertemu semula dengan mereka??? Adakah ini pertemuan terakhir?? Adakah aku pernah berada difikiran mereka, walau seketika... Adakah aku mampu jadi seperti mereka?? Jawapannya entah... Aku sendiri tak tahu.

Kadang bila aku fikirkan semula... betapa kecilnya aku diantara mereka yang aku temui.... Bermacam bab dan cerita dalam tiap seorang dari mereka.. dan berbagai masalah yang mereka temui dan catatkan dalam kamus harian mereka.. Dan aku sendiri tak menafikan kamus ku sendiri penuh dengan cerita dan donggeng, yang aku reka... dan yang mereka cipta untuk aku.. Donggeng yang banyak melukakan aku..

Kadang2 aku malu dengan diri aku dan aku lebih malu dengan Allah... Namun walau apa pun yang berlaku aku bersyukur atas nikmatnya... atas rahmatnya.. Kita tak mampu untuk mengelak... kita hanya mampu hadapinya.. dan tabah. Walaupun aku tak setabah mana.....!!!!

Wednesday, April 28, 2010

Aku kembali


Hmmmm... lama betul aku tinggalkan blog aku yang satu ni. Sibuk dengan kehidupan harian yang tak mungkin ada penamatnya. Selagi kita masih bernafas dan menghidu udara... selagi itulah semua ini tak akan berkesudahan..

Aku sama la juga... tak dapat lari dari kesibukan yang aku reka sendiri. Yang terpaksa aku lalui. Yang terpaksa kita titi hari-hari tanpa henti. Senangkan kalau kita tak payah nak buat apa pun... tak payah nak fikir apa pun... minta semua dapat.. nak semua ada!!!

3 bulan aku tinggalkan blog aku ni, macam-macam benda berlaku. Berubah-ubah dan bertimpa-timpa. Kadang-kadang macam mimpi pulak rasanya. Macam berkhayal di dunia aku sendiri. Macam cerita pak pandir..

Tapi yang penting dan hakiki tak mungkin dapat kita ubah... Dan aku tetap aku... Selamanya.

Thursday, January 7, 2010

Shopping day!



Hari ni masa aku banyak aku habiskan bersama kakak ku, abg aziz dan kawannya... Pergi shopping. Membeli belah pakaian tuk abg ku.... Dan macam biasalah, abg aziz akan bawa kawan dia bersama..

Kali ini aku dan kawan abg aziz tu tak la rasa kekok sangat. Kami boleh bergurau sambil memilih baju tuk abg. Kali ini aku nampak kakak aku gembira sangat dengan abg aziz. Aku pun malas nak kacau... so aku dengan kawan abg aziz terus gi shopping berdua. At least senang sikit nak pilih baju sebab saiz kawan aku tu lebih kurang sama dengan abg...

Masa aku membeli belah tu... abg sempat pula call aku.... Hei!! nak jawap pun rasa serba salah. Hampir2 abg nak mengamuk dengan aku. Nasib baik under control!! Hehehehe...! Bukan apa malas nak cari gaduh, dan malas nak gaduh depan org dan lagi satu malas nak bergaduh saat aku tengah bershopping.... Potong di buatnya!!!

Banyak juga aku belikan baju tu abg, dengan seluar dengan baju melayu dan sampin sekali. Haiii!!! Macam nak beli barang hantaran pula rasanya.

Aku sempat la capai kasut BUM 3 pasang!! Hehehe!! Kakak aku pula beli baju sampai 4 helai dan kasut sepasang. Kihkihkih...!!! Macam sogo tu milik kami!! Main tunjuk je...!! Seronok la kalau sekali sekala macam ni, kalau hari2 maunya tauke babi pun bankrap!! Oppps.... sori!

Masa nak turun dari tangga sogo tu, aku terjumpa ada sorang pakcik yang minta sedekah... Pakcik ni memang aku kenal.. Kalau orang tengok dia dari jauh, memang orang ingat pakcik ni macam orang yang tak betul... tapi sebenarnya daya ingatan pakcik ni cukup kuat. Sampai tarikh robohnya bangunan WTC pun dia tau!! Jangan main2. Tapi tu la hakikatnya. Pakcik ni memang punya keistimewaan. Mcmana aku tahu???? Sebab dia pernah tolong aku masa aku sakit dulu. Walaupun dia mengemis, tapi dialah salah seorang yang bantu aku saat aku ditimpa masalah dulu.

Masa kakak aku rapat dengan pakcik tu dan bertanya samada masih kenal kami, pakcik tu mulanya tak ingat sebab matanya kurang nampak. Tapi bila sebut saja kami yang dia tolong... pakcik tu bole ingat dimana dan masa kami berjumpa dulu. Pelik kan... Banyak perubahan aku lihat pada pakcik tu. Badan pakcik tu sekarang lebih kurus dari 2 tahun lepas.Kali terakhir kami jumpa dengan Pakcik tu. Dengan keadaan yang amat daif sekali. Ya Allah hiba, betul aku tengok. Dengan kedua tangan berbalut, dan dengan kaki yang bengkak sebelah. Dan dia hanya duduk mengunjur di kakilima depan tangga masuk ke sogo. Dan bila aku tanya pakcik dah makan?? Dia kata belum dan suara yang keluar dari mulut nya amat memilukan dan sudah cukup membuatkan air mata aku meleleh.... dan waktu tu dah pukul 9 lebih. Dari pagi tak menjamah apa pun... Ya Allah sedihnya. Masa aku hulurkan sedikit sedekah padanya.... dia menangis. Dengan aku2 sekali menangis sambil duduk kat tangga lalu lalang sogo tu. Aku tak tahu kenapa aku terharu sangat bila tengok pakcik ni... Aku bayangkan kalau esok2 aku tak ada sesiapa... mungkinkah aku juga akan jadi begitu???? Hidup bagaikan roda.... Kan??? Bayangkan depan tangga sogo dengan berbagai orang yang lalu turut berhenti dan memerhatikan kami. Yang mana simpati turut menghulurkan sedekah. Yang mana kurang deria rasa hanya memerhati dan terus memerhati. Aku suruh pakcik tu balik dan tunggu hingga dia nak balik. Dengan keadaan yang susah payah dia bangun. Sebab kedua tangannya dan sebelah kakinya berbalut di sebabkan langgar lari oleh mat rempit... Hati aku puas menyumpah mamat banggang yang langar pakcik tu.. Pastu lari tinggalkan orang tua tu tengah jalan... Bodoh betul mamat tu.

Dari sogo hingga ke parking kereta aku dok sebak... sambil berdoa, semuga Allah memberi 1001 kemudahan pada pakcik tu....

Wednesday, January 6, 2010

Abg Ustaz...



Esok hari pertama abg akan mula mengajar. Mengajar bahasa arab di salah sebuah sekolah menengah di Melaka. Aku gembira untuk dia. Sekurang2nya apa yang dia cita kan tercapai dan apa yang aku doakan termakbul..

Hari ini abg layan aku dengan baik. Kadang2 aku rasa abg ni mcm ada bela hantu pulak. Mcm tahu yang aku tengah marah atau merajuk dengannya. Hari ni tadi siap beritahu apa yang berlaku... mengadu yang dia tak suka nak pakai baju batik tapi terpaksa pakai setiap hari Khamis. Sampai nak beli baju batik pun siap hantar mms pada aku. Hari ni tak ada pula aku dengar kata2 yang tak elok keluar dari mulutnya. Dan yang paling aku hepi sangat bila dengar dia ketawa... Ketawa yang aku rindu sangat nak dengar.

Mungkin abg selama ini penat sangat bekerja... dengan tak cukup tido dan makan minum yang tak terjaga.. tu yang membuatkan dia cepat sangat naik angin. Di tambah lagi dengan kerenah aku yang tak berkesudahan... tu yng buat dia terlalu buntu untuk berfikir cara waras dan tak ada masa nak melayan aku seperti dulu... Masa mula2 nak memikat hati aku...kehkehkehkeh!!!

Bila aku fikirkan balik tadi, rasa kesian pun ada juga... geram pun ada juga. Aku nak dia hepi. Walaupun apa pun yang bakal berlaku lepas ni, aku kena pasrah lah... Hmmm... ramai cikgu2 dan ustazah2 yang akan abg jumpa hari2 nanti... Ape2 je laaaa.....!!! Yang penting aku ken redha...!!!!

Tuesday, January 5, 2010

Perang besar...



Semalam aku perang besar dengan abg!! Aduhh....! Aku tak tahu mana silapnya. Mungin aku kot. Mungkin sikap aku yang cepat sangat terasa dengan perubahannya. Mungkin sikap dia yang buat bodo dengan aku. Atau mungkin dia sendiri terlalu penat dengan kerenah aku. Mungkin ada sangkut paut dengan orang lain...

Aku pun tak tahu...

Yang aku tahu aku nak lari dari kekusutan yang timbul. Aku tak suka diketepikan... Aku tak nak di anggap orang yang tak penting dalam hidupnya.. aku nak share semua dengannya. Cerita gembira dan sedihnya. Masa senang dan susahnya.. Macam tu juga aku. Aku nak share semua tu dengan dia. Bukan share dengan orang lain. Aku nak mengadu semua padanya... Tapi dia tak anggap semua tu penting atau perlu bagi kami...

Welll........ mungkin tahap kesabaran aku dah terlalu tipis... aku tak tahu. Yang aku tahu hati aku terlalu sakit semalam. Aku cuba untuk ambil hati abg dengan menghantar sms, tapi semua msg aku tak berbalas dari malam kelmarin, dan call aku tak berjawap. Aku rasa macam dah kena kanser hati pulak... Rasa macam hati aku ni dah berluang-lubang... dan setiap lubang tu keluar lendir nanah yang mengalir.... Memang semalam aku dah tak sabar.. Aku minta putus dengan abg..!!!

Ya Allah tuhan saja tahu bagaimana perasaan aku ketika itu. Bila abg pula call dan mula marah2 pada aku. Aduhh...! Tak sangup rasanya aku nak dengar tiap baris ayat dan perkataan yang keluar dari mulut abg. Aku takut dengan bahasa2 yang abg gunakan. Gase2 kanser hati aku dah beralih naik ke otak pulak. Aku rasa kalau aku ada depan abg waktu tu, memang aku dah tutup mulut dia dengan tangan aku. Tak sangup aku dengar kata-katanya. Mengalir air mata aku waktu tu.....

Aku tak tahu la.. kadang-kadang aku rasa abg macam tak ada sesiapa lagi kecuali aku, tapi kedang-kadang aku rasa macam abg sendiri tak memerlukan aku. Aku tak tahu sampai bila benda ini akan berterusan. Sampai bila aku akan tahan. Tapi aku tak sampai hati pula nak tinggalkan dia. Tu la hakikat yang ada sekarang.. Nampaknya aku kena pasang perisai besi keliling hati aku supaya lebih kebal lagi. Tapi sampai bila???? Aku tak ada jawapan!!

Monday, January 4, 2010

Pilihlah insan yang menyintai kita.....



Pepatah ni memang banyak kali aku dengar... dan aku akui kebenaran pada pepatah ni. Kadang2 insan yang kita sayangi atau kita cintai tak mungkin akan menghargai dan menyayangi kita sebagaimana kita sayangkan dia... malah banyak yang menyakitkan hati....

Hmmm... hubungan aku dengan abg... masih ada lagi tapi aku tak tahu sejauh mana hubungan kami akan pergi. Sejak dua tiga bulan kebelakangan ini, hubungan kami banyak tegang dari tenang. Kadang2 aku tak faham.. kenapa semua ni berlaku. Kadang2 perkataan2 yang aku tak pernah dengar dari mulut teman lelaki ku dulu semua keluar dari mulut abang. Kadang2 aku rasa tak di hargai langsung dan tak diperlukan langsung..

Hari ni hati aku sakit lagi dengan perangai abg.... Perangai buat bodo dia pula. Aku tak tahu... aku rasa sakit hati aku dah sampai makan diri aku sendiri. Perangai abg umpama menutup pintu di muka aku. Aku frust sangat bila dia saja tak nak beritahu aku tentang hal pekerjaannya. Hal dia dapat interview. Aku sedih sangat bila dia sengaja mengenepikan aku begitu sahaja. Dan aku geram bila msg aku tidak berbalas. Bukan satu msg. Lepas tu hari ni pulak tuduh aku keluar dengan lelaki lain.

Aku sekarang binggung. Kenapa dia layan aku begitu sekali. Aku terasa seperti penyibuk dalam hidup dia. Seperti ada yang tak kena. Mungkin abg dah ada wanita lain dalam hidup dia. Kalau benar benda ini yang berlaku... Alhamdulillah. Sekurang2nya ada wanita yang boleh membahagiakan abg. Aku dah tak mampu buat abg gembira lagi macam dulu. Mungkin betul kata dia... aku ni bawa sial dalam hidup dia, Aku dah tak sangup bergaduh hari2 dengan abg. Aku tak sangup nak dengar dia jiwa kacau marahkan aku.

Aku tak tahu, bila perangai abg berubah 100% begini, aku rasa mungkin kesilapan semua ni datang dari aku. Aku tak pandai memilih yang mana kaca dan yang mana batu. Berbagai perasaan bermain dalam kepala aku. Bodoh ke aku??? Buta ke aku??? Tak apa lah.... nasi dah jadi bubur... Aku cuma nak abg berterus terang sahaja dengan aku. Kalau betul aku tak diperlukan... dia cuma perlu beritahu sahaja.

Ishk.... ishk....!!!!!!!!!!!!!

Something to share...

Friends Awards

Friends Awards

Mp3 Player

Fish

Tenung-tenungkan...

Tenung-tenungkan...
 
(c) Minima Black by Douglas Bowman Blogger Team, edited and modified by Secretadmirer @2009